Prawo w internecie

Legalny konkurs na Facebooku

Jeżeli chociaż od czasu do czasu wchodzicie na Facebooka, zapewne nie raz natknęliście się na konkurs organizowany przez jakiś Fanpage. Czy jednak zastanawialiście się kiedyś na ile takie konkursy są zgodne z prawem? A może jesteście twórcami internetowymi i myślicie o zorganizowaniu takiego konkursu? Przychodzimy ze wszystkimi niezbędnymi odpowiedziami, jak zrobić to legalnie i efektywnie!

Zalety konkursów na Facebooku

Po pierwsze, warto najpierw zastanowić się, po co w ogóle taki konkurs tworzyć. Oto potencjalne korzyści, które może nam dać dobrze zorganizowany konkurs:

- pozyskanie nowych odbiorców/fanów/kupujących,

- zwiększenie ruchu na stronie,

- możliwość przetestowania nowego produktu bądź usługi i jego promocja

- zaangażowanie obecnych fanów,

- zwiększenie rozpoznawalności marki.

Efekty brzmią bardzo kusząco, prawda? By jednak nie osiągnąć przeciwnego skutku, czyli nadszarpnięcia dobrego wizerunku firmy, zadbajmy, by wszystko odbywało się w zgodzie z Regulaminem Facebooka i polskim prawem.

Konkurs czy loteria?

W polskich przepisach nie znajdziemy definicji konkursu, dlatego też należy go potraktować jako przyrzeczenie publiczne nagrody za najlepsze dzieło albo najlepszą twórczość (regulowane przez Kodeks cywilny). Co należy zrobić, by konkurs nie został uznany jednak za loterię i, tym samym, nie podlegał przepisom ustawy o grach hazardowych (co wiąże się z licznymi konsekwencjami finansowymi i organizacyjnymi)? Kluczowy jest tutaj sposób wyłonienia zwycięzcy. Przy loterii wygranych losujemy, natomiast przy konkursie powinni oni zostać wybrani na podstawie ściśle określonych kryteriów.

Jak stworzyć regulamin konkursu?

Przy przeprowadzaniu konkursu na Facebooku, niezbędne będzie napisanie regulaminu. Sam Facebook ani polskie prawo nie stawiają regulaminowi szczegółowych wymogów, ale dobrze będzie w regulaminie minimalnie poinformować o: organizatorach, czasie trwania, zadaniu konkursowym, sposobie wyłonienia zwycięzcy. Taki regulamin można zawrzeć po prostu w danym poście konkursowym lub przygotować odrębny plik udostępniony dla potencjalnych uczestników.

W regulaminie warto także zamieścić zapis mówiący o tym, że poprzez wzięcie udziału w konkursie uczestnik godzi się na przetwarzanie jego danych przez organizatora - tak, by cały konkurs odbył się w zgodzie z RODO, czyli europejskim Rozporządzeniem o ochronie danych osobowych.

Wygrana za udostępnienie

Na pewno wiele razy spotkaliście się z konkursem, w którym warunkiem udziału jest np. udostępnienie strony, udostępnienie postu czy otagowanie znajomego w komentarzu. Niestety, takie działania pozostają w sprzeczności z Regulaminem Facebooka, który zabrania wymuszania tego typu działań na użytkownikach. Furtką może być natomiast poproszenie fanów o taką czynność, obok zadania konkursowego typu napisanie kreatywnego komentarza. Często spotykanym sformułowaniem jest też "zwiększenie swoich szans na wygraną", co również można potraktować jako tekst zgodny ze standardami Facebooka. 

Powiązane artykuły

Wykorzystanie wizerunku na Youtubie

Publikowanie filmów na Youtubie jest aktualnie jednym z najpopularniejszych działań twórców internetowych. Wśród nich najlepiej “klikają się” filmy pokazujące ludzi - jak choćby te ukazując...

18 luty 2019 /
KK
Czytaj więcej